måndag 12 februari 2018

KÖKSÖAR STORLEK XL


 


Hej måndag! Jag har nyligen ritat ett par kök, där det ingått riktigt stora köksöar. Jag menar sådana stora köksöar att de krävt härliga inspirationstripper på nätet, och sådant som köksdrömmar är gjorda av. Fantastiska brittiska DeVol Kitchens har många fina idéer för just detta, så de står för alla bilder idag, som inspo för mina köksprojekt. En stor köksö medför så klart en stor arbetsyta, och en hel mängd skåpvolym som ryms inunder. På bilden ovan en köksö som möblerats under med skåpstommar, och därmed har man maxat förvaringsutrymmet. Älskar kombinationen av den klassiska shakerstilen på köksluckorna och att man möter upp det med en mer stram avskalad interiör. Det klassiska köket matchar dessutom - så klart - den klassiska fasaden ser man.....






Naturligtvis behöver man nedpendlad belysning över köksön, så att arbetsytan blir riktigt bra belyst. 





Om man inte behöver skåpstommarna och förvaringsytan som en köksö medför, så kan den dressas mer som ett bakbord, eller en möbel.




Eller så är köksön så stor att det ryms både skåpstommar och bakbord.....




......som här ovan.




Har man inte plats med två långväggar arbetskök och en köksö i mitten, kan man laborera med att ta bort ena arbetsköket utmed ena väggen. Och ha en arbetsbänk utmed en vägg, och en stor köksö, sedan passage mellan köksö och vägg. Lite mer ovanlig lösning, men det fungerar.





I en av de kök jag nyligen ritat, ingick i XL-köksön att det var en frukostplats inarbetad i köksön. Lite som i bilden ovan....





... ser det ut på min plan. Lovely projekt. Med detta lämnar jag er denna måndag, hoppas ni har en bra start på veckan!



Bilder via DeVol Kitchens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar