torsdag 7 september 2017

EXTRA STOR SPEGEL



Hej! Extra stor spegel, alltså riktigt oversized, snurrar lite i huvudet just nu. Och då menar jag inte en spegel som behövs i hallen för att spegla sig, jag menar en dekorspegel som används i en interiör så att den tillför något annat. Som en möbel med sin ram, och att det tillför något ljus. För en stor dekorspegel är ju ett kan klassiskt drag för att lyfta in mer dagsljus från fönstren. Eller, det återspeglar också de ljuskällor som finns i rummet och för därmed vidare ljus både dagtid och på kvällen. Spegeln ovan - oversize de luxe - tycker jag är helt fantastisk. Man måste ha ytor som kan ta en sådan spegel dock, både lite tomt på golvet och högt i tak. Man skall också tänka på spegelns placering....




.....utifrån; vad kommer jag att se i spegeln? Vad ser jag i spegeln när jag kommer in i rummet, genom dörren? Dvs, vad är siktlinjen. Kommer jag bara se massa andra dörröppningar och in i hallstöket, eller är det bara en tokstökig bokhylla jag får se återspeglad i mitt fina vardagsrum? Vid sämre placeringar av dekorspegel så har spegeln bara bidragit till att rummet alltid ser mer stökigt ut. Det "bor stök i spegeln". Hoppas ni förstår hur jag menar. Ovan visar ju ett extremt vällyckat exempel på siktlinje och spegelplacering, det är så tomt och vackert att det knappt är görbart (och kanske bildretuscherat t o m, för var är fotografen?). Men - ni ser vad jag menar och hur man skall tänka på den återgivna bilden för riktigt stora speglar.




Här hänger den stora dekorspegeln så att man får mer dagsljus i rummet, man ser fler fönster återgivna i spegeln, och därmed får man in mer dagsljus i spegelbilden och i rummet. Vackert. Det är så här jag skulle vilja använda en stor dekorspegel i just mitt vardagsrum; att se den från ingången till vardagsrummet så att jag ser fler fönster från det stora burspråket.





Ja, det var lite inspiration för stora speglar. Allt gott och ha en trevlig dag!



Bild pinterest





2 kommentarer:

  1. Ojoj så vackert och inspirerande. Men var börjar man leta efter en sån pjäs? Jag har 3,5 meter i takhöjd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bukowskis market, är ett bra tips. Eller auctionnet eller lauritz. Lycka till // Karin

      Radera