fredag 23 oktober 2015

ETT FUNKISSMYCKE TILL TAKPENDEL - IKONISK FAVORIT




Hej fredag! Så här på arbetsveckans sista timmar tar jag chansen att belöna mig med inspiration till mig själv. När jag i veckan har seglat runt på leverantörssidor, nätauktioner och inspirationssidor, har jag verkligen förälskat mig i en takpendel som inte går av för hackor. Jag har sett den förr, så klart, men har drabbats av omedelbar förälskelse först nu. Var den än placerats är den "stunning" helt enkelt. Att den designades i funkiserans tidiga högsäsong 1937 i Finland av självaste Alvar Aalto hjälper ju att ta den till sitt hjärta. En klassisk ikon från funkiseran med andra ord. Lättplacerad, även i klassisk arkitektur tycker jag. Här i en köksmiljö....




Det är A330S Golden Bell lamp som jag talar om. Ett riktigt smycke, perfektion i form och material alltigenom.




Naturligtvis gör den sig bra i kommersiella miljöer, som här.




Eller i privat miljö, som här i ett sovrum.




Naturligtvis fungerar den även i badrum (men då får man ju se över var den placeras och kapslingsklassen förstås!), som här. Men tittar man noga är detta en lite mindre, lite annorlunda pendel av Aalto. Lika snygg.






I en matsal i hemmiljö får man gå efter bordsstorleken, och ha 2-3 eller fler då den är lite liten att ensam hänga över ett större matbord. Och en om det är ett litet runt bord. Jaa, hörni, som mitt motto är så här i slit-och-släng-och-följ-senaste-trend-tider (som jag vänder mig emot, ett tema även avhandlat här) : STIL ÄR TIDLÖST.




Bilder via pinterest








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar