onsdag 10 oktober 2012

FRÅGOR OM MAROCKANSKT BETONGKAKEL



Jag fick en läsarfråga om marockanskt betongkakel, om bilden ovan. Hur får man det att se ut så - är det två plattor som blandats? Och var hittar man betongplattorna? Har fått fler frågor om just dessa plattor tidigare; vågar man välja det, vad ska man tänka på mm mm. Så här kommer några svar.




Du behöver bara ett mönster för att få det att se så där "brokigt" ut som det gör på bilden överst. Hemligheten är att ett marockanskt mönster inte består av ett mönster per platta. Betongkaklets mönster är uppbyggt så att ett färdigt mönster bildas först då 4 st plattor ligger tillsammans. Detta ger plats för ytterligare ett mönster; utåt från centralmönstret strålar andra former. Så du har alltid två mönsterbilder som flätats samman...


.... så att du får två mönsterrytmer så här.




Jag älskar dessa mönster och skulle gärna ha ett hallgolv hemma. Men själv skulle jag aldrig våga välja en platta med massa färg. Jag vet själv hur jag har varit med fondtapeter genom åren, efter max 3 år är jag så trött på tapeten att jag tapetserat om eller målat över. Det är oftast färgställningen jag tröttnar på. Så skulle jag välja ett golv som hade mönster, och utgav en "fond" för rummet (fast på golvnivå) - så skulle jag välja en med helt neutrala basfärger vitt - grått - ev svart. Det har jag mycket av hemma redan, speciellt vitt och grått, så det skulle ha lång livslängd estetiskt. Man river ju inte gärna upp ett klinkergolv efter ett par år, du kanske har ett våtskikt om det är ett badrum, eller värmeslingor om det är i hallen. Så välj med lång livslängd i åtanke! Hur fungerar du med färger och mönster i det långa loppet!





Är du rädd för att det ser för "krylligt ut" så välj en platta med en färgskala som är ganska homogen. Det är snällt mot ögat. Den grå-blå underst såg jag hemma hos en kund alldeles häromveckan, och den var ljuvlig! Väldigt snäll mot ögat, och en ljuvlig blå som man troligen inte tröttnar på så fort. Alla plattor ovan har jag hittat på Marrakech Design och alla mönster ser du här. En sak man ska tänka på är att en betongplatta med sina 15 mm bygger högre än vanliga klinkerplattor som kan vara så tunna som 8-10 mm. Tänk på det och era dörrar och trösklar. Men en trädörr kan slipas av i underkant och trösklar kan ändras, men så att ni är medvetna om att de är tjockare! :)



Bild 1 Kvänum, 2 och framåt via Marrakech Design

4 kommentarer:

  1. Har marakechkakel i vårt badrum och älskar det. Härligt att se på o underbart att gå på.

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen stiliga plattor, snygg färgskala du valt. Kan absolut tänka mig att ha allihop.

    SvaraRadera
  3. Men jag undrar, det ljusa plattorna får de gråa repor av grus i sulor, klor mm? Lite som en vit kaffekopp får repor av teskeden.

    SvaraRadera
  4. Jag funderar på just ett sådant golv i vårt badrum men hur är det att hålla rent?

    SvaraRadera