fredag 2 mars 2012

ATT PLANERA DIN ALTAN


Jag får så många frågor kring altaner, trädäck, terasser - kärt barn har många namn - så här års. Det kommer som ett brev på posten. Och visst, våra tankar vänder utåt nu, vi längtar ut i trädgården där vi kan njuta av solen. Och en latte. Lugn och ro. Helgen. Ledighet. Sa jag sol? Så inför helgen kommer lite tips kring din planering av ett altanbygge, och så ska jag lyfta fram ett exempel som jag har ritat åt en läsare.


Invånarna i huset undrade hur de skulle planera sitt däck. Man hade grävt ut som bilden visar. Delen under tak skall så småningom byggas in. Och så då frågan - vad tyckte jag om detta? Jo......



Utmed husets sida blir en lång smal gräsyta kvar. Denna skulle man kunna dela upp i lite mer spännande geometri tycker jag, en lång rand gräs blir lite oinspirerat. Men eftersom husets arkitektur har så många former i sig - det brutna taket och den blivande inglasade delen - så blir det för spretigt med runda eller 45-gradiga hörn på trädäcket. Keep it simple här. Inte simple som i litet, utan simple som i enkla drag och raka linjer. Och ta gärna i när ni planerar storlek! Om ni ändå ska gräva ut, åka till brädgår´n, eventuellt ha snickare på plats, geggamojig gräsmatta ; passa på att lägga på några extra kvadratmeter altan! Den lilla materialkostnaden som dessa plankor innebär har du igen tusenfalt när arbetet nu ändå skall genomföras! Och altankvadratmetrar går åt, jag lovar. Har ännu aldrig träffat någon som sagt "åh, vår altan blev för stor när vi byggde den"...


Så här hade jag gjort. Låtit inbyggnaden ta sin plats i anspråk, och sedan låtit trädäcket "spilla ut" över trädgården. Om ni bara gör plätten framför inbyggnaden tror jag att det blir aningen för litet med möbler på, dessutom blir det lite "uppradat" allting. Husrad, altanrad, gräsmattarad...) Så jag hade dragit gränsen så här, låt terassen bli bredare och ta för sig en bit ut i trädgården. Här finns plats för extra blomkrukor och lite solstolar. Färdigt att njuta av vår och sommar :)




Bild studio karin / läsarbilder



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar