måndag 13 juni 2011

MODERNA BADRUM

Bild Bo Bedre


Moderna badrum, ja vad är det som personifierar det? Få linjer och släta ytor skulle jag säga. Ovan ett riktigt skolboksexempel med gjutet betonggolv och släta väggar samt rak och kantig kommod med toppskiva och handfat i ett. Gjutet betonggolv = inga fogar = inget smuts eller missfärgat. (Det är fogar som är de bökigaste elementen att hålla rent i ett badrum, de som bidrar med smuts och snusk....)




Vare sig man gillar färg eller inte (jag är en periodare...) så tycker jag att en badrumsbas skall vara neutral. Ett badrum håller längre än vad du tycker om din favoritfärg just nu. Och OM du säljer går garanterat någon och ojar sig över hur knasig färg det var på kaklet... Så ös på med handdukar, matta, kanske lite ljus och tvålar om du saknar färg inne i badrummet. Slätt badrum med kalkstensgolv och stort kantigt badkar. Samt golvkakel en bit upp på vägg. Enkel rak spegel (infälld eller precis limmad utanpå vägg)



Bild Skeppsholmen



Stora sektioner av golv och vägg i samma färg, och en mittdel i vitt med ett modernt tvättställ samt inlimmad spegel.


Bild Per Janson


Och den enklaste varianten om man inte skall ge sig i kast med kakelklinker och natursten; ett svart golv och stora vita plattor på vägg. Grön glasskiva som duschvägg och kantigt tvättstal (tror från Kvik) Gillar man inte de hårda kontrasterna som grått och vitt / eller svart och vitt ger så välj en mjukare ton som sandsten eller grått mot det vita. Ganska ordinärt, men om man inte känner för att go all the way med mer avancerade lösningar så troligen ett val som håller ganska länge utan att man tröttnar. Och den där glasväggen skulle du kunna välja i alla färger som finns, från cerise till gul till allt. Kolla med glasmästaren och fråga efter laminerat glas i färg. 

4 kommentarer:

  1. Å så fina! Jag gillar också vitt-svar-grått som bas men ned nedersta bilden med lite sandfärgat överraskade mig. Kanske för att det är lite extra flott liksom. Snyggt med handfaten i mitten och badkar på ena sidan och duschen på andra. Tyvärr skulle detta förvaringslösa handfat inte fungera för oss ;)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Ja visst var det lite sobert, det sista? De har nog så stort badrum att det ryms förvaring i något inbyggt skåp någonstans istället... ;)

    SvaraRadera
  3. Jag vet precis vad du menar. Är inte utbildad men har ett stort intresse för arkitektur/inredning och design. Har försökt hitta "min" stil men problemet är att jag så lätt anpassar mig efter fastigheten och ser möjligheter i alla olika årgångar. Bestämma mig? Svåååårt! ;)

    Riktigt bra blogg du har, keep up the good work!

    Hälsningar,
    Kim

    SvaraRadera
  4. Ytterligare en stil-ambivalent? Härligt, och tack :)

    SvaraRadera