tisdag 8 februari 2011

ÅRETS DESIGNPRISER - ELLE INTERIÖR


Så har då Stockholm Furniture Fair börjat! Denna vecka brukar vara extremt "busy" för  inredningsarkitekter... och arkitekter och inredare och alla som kommer i närheten av designbranschen så klart. Själv har jag ett par presentationer på byrån som skall in denna vecka (stooooooooor och viktig kund), samtidigt som jag skall försöka hinna gå på olika event runt om i stan som möbelleverantörer bjuder på, träffa arkitektvänner som reser hit för att se mässan - för att inte nämna att gå på mässan själv! Låter bekant, det brukar bli så här :)
Hur som helst, mässan brukar "tjuvstarta" med Elle Interiörs Designpris  dagen innan själva mässan. Här får du veta vilka pristagare och produkter som vann pris igår. När jag ser alla så här tillsammans så är stilen väldigt tydlig, det vi såg mest av förra året var trärent, vitt och svart, samt en råare industrikänsla, inte så fin-lirigt. Ovan årets stol Wood, Åke Axelsson för Gärsnäs. Trevlig liten sak.


Årets möbel, Trappstegen Step av Karl Malmvall för Design House Stockholm.



Årets lampa, Wood Lamp av TAF.


Årets golv The Parquet, gummigolv av recyclad gummi av Apocalypse Lab.


Årets badrumsprodukt (?! Ja Årets golv var ju redan taget, så det blev väl "badrumsprodukt" istället för Mats Theselius...) golvet/ betongplattan Raval av Mats Theselius för Marrakech design. Väldigt fint, en personlig favorit! I mitt nästa hus skall jag definitivt ha mönstrat betonggolv i hallen....


Årets textil, Coco, paco och Carl av Pia Wallen för Frösö Handtryck.


Årets tapet Liljekonvalj av Karolina Kroon för Sandberg.


Årets kök och kökslucka, Jonas Lindvalls Corian-lucka K2 för Ballingslöv. Designades redan 2009 och vi i "branschen" har sett denna ett tag. Men den uppmärksammades alltså nu.

Ja det var nästan alla pristagare för i år. Hoppas hinna ta mig ut senare i veckan för att se mässan, pressinfot i morse missade jag tyvärr pga allt jobb på byrån. Men jag tar igen det i montrarna hos designvänner och bekanta :) Vi ses!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar