måndag 20 december 2010

BARNRUM - IDE'ER


Bild Hennie Interiors

Nu öser dagarna fram, snart är det jul! Jag hade tänkt att fixa lite med flickornas rum på lovet, och har därför finurlat på lite lösningar som jag kan behöva. Barn - och deras behov - växer ju och ändrar sig i snabb takt så barnrum skall planeras flexibla! Just nu skulle min femåring behöva en teckningsvägg där hon kunde få vara stolt över alla sina alster. Men om något år vill hon inte ha en hel vägg full med knapphål. Och jag vill inte spackla om väggen... Hittade denna lösning i en interiörbok. Görs troligen enkelt med en mdf-skiva, en tunn skumgummi samt ett tyg av valfri sort. Lite band och spikar som sen sätts in i mdf-boarden och - voila en teckningsvägg som bara lämnar ett enda spikhål i väggen. Bilderna är lite svulstigt dressade för min smak, men det är själva ide'erna jag tycker är bra. Själv ska jag ha denna stil hemma i mina flickors rum.


En annan sak med barnrum är att de skall planeras för många funktioner, sova, läsa och rita, leka, mysa, klädförvaring, leksaksförvaring... Och därför brukar varenda cm vara nödvändig. Svaret på det - platsbyggt! Använd varenda vinkel och vrå! Här har ett par överblivna cm vid fotändan blivit en platsbyggd bokhylla.

...ett par sänglådor.



Runt skrivbordshörnan kan många smarta knep användas. Här fortsätter garderobsväggen ut i en bokhylla, som sen möter skrivbordet i vinkel. Mycket platseffektivt, och trevligt för ögat. Har en likadan lösning hemma i arbetsrummet.

... och ovanför skrivbordet får man ju plats med ett par hyllor till! (Notera gardinerna, som jag alltid tjatar om. Häng dem från taket, så ser fönstret högre ut!)

Önskar er en fortsatt trevlig sista julrush - snart är vi lediga :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar