onsdag 15 september 2010

NYA MORGONKOPPAR


Bild Höganäs

Förkylningstider...

Hemma med sjuka barn och då blir det te till alla hela förmiddagen lång. Lady Grey te, mjölk och honung - det är vår drog. Även om tjejerna bara är 2 och 5 så är det detta som gäller. Vi dricker i de gamla klassiska Höganäs muggarna som jag har haft i ...... tio år? femton? Men de är så klassiska och håller till allt, det spelar ingen roll om det flyttar in och ut koppar och muggar i "designiga" former och färger, de passar till allt. Men lite har man ju tröttnat. Så det är med stora armar jag välkomnar Höganäs nya serie formgiven av duktiga Front som släpptes alldeles nyss, jag skall köpa ett helt lager nya koppar! Vita och kanske någon ljusrosa. En nytändning för hederliga gamla Höganäs, helt klart.



Jag gillar att Front har respekterat och förvaltat form-arvet så väl, för även om muggen känns helt ny i designen så känner man ju ändå igen dem och ser på en gång att det är Höganäs. Tjejerna har använt de gamla handtagen och applicerat dem på de nya muggkropparna, och även använt sig av det Höganäs-typiska keramik-kopp-möter-träfat, även om fatet är uppdaterat i både träslag och form.




... Och så hemma hos mig. De gamla muggarna i Höganäs serien, hemma på mitt bord. Och den fina kannan. Men nu ska det bli nya kompisar till den.





Det är mycket te-tema i vårat kök. Det är ingen hemlighet att mamma måste ha sin kopp te på morgonen, annars blir det inte så bra. Och detta får den lite grumpy bullterriern på tavlan vid köskbordet symbolisera, just i färd med att blanda sitt te :) Tavlan är en vintageposter hemklickad från Allposters.

PS Dagens tips! Har ni som jag träbord och småbarn? Och repor i bordet? När ni får en ny repa, lägg en plaskblöt trasa över repan över natten, så reser sig träfibrerna igen och fyller igen lite av djupet i repan och den syns mindre eller går t o m bort helt och hållet! Har funkat för mig massa gånger.

Nej, lite lunch och sen mer te :)

5 kommentarer:

  1. Vad är det för fina köksstolar du har? Eames?

    SvaraRadera
  2. Hej, kan du inte visa lite mer av ditt köksbord och stolarna runt dem? Vad har du för stolar? Väldigt fin blogg du har :)
    Ann

    SvaraRadera
  3. Jag håller med ovanstående! Nu är man ju nyfiken...

    SvaraRadera
  4. Hej vänner, så roligt med er nyfikenhet :) Jag gjorde ett inlägg av inspirationen. Så titta där.
    vänligen Karin

    SvaraRadera
  5. Tack för det tipset om repor! Är nyfiken på de nya Höganäskopparna. Jag kör också fortfarande de gamla, i den blågårfärgen. Och älskar dem. Varje dag. Sedan 15 år.

    SvaraRadera